Beatrice Björkskogs referat:

Kommunfullmäktiges ålderman Karl-Axel Ekebom (s) öppnade det första fullmäktigemötet med de nyvalda ledamöterna för denna mandatperiod.

Till kommunfullmäktiges ordförande valdes Tryggwe Lindman (m), förste vice ordförande Christer Eriksson (c) och till andre vice ordförande valdes Maila Pettersson (c).

Efter val av valberedning där vi fick föra förhandlingar under punkten med sossarna eftersom både vi och dom inte hade koll på att oppositionen endast hade en ordinarie och en ersättare i valberedningen att tillsätta. Vi i Vänsterpartiet hade enats om att föreslå Joachim Nordlund till valberedningen, han är numera vald till ersättare till socialdemokraternas nye gruppledare Måns Gustafsson som även är (s) ledamot i kommunfullmäktiges valberedning.

Inga anmälningsärenden hade inkommit däremot hade det redan kommit två avsägelser, en från folkpartiet liberalerna, Maria Sandberg, och en från kristdemokraterna, Yvonne Lennartsson. Dessa två var ersättare till ledamöter i fullmäktige. Det hade inte kommit in någon avsägelse från Mattias Axelsson från Sverigedemokraterna, hans stol stock dock tom under hela mötet. Glada var vi faktiskt över detta eftersom han blivit placerad bredvid oss, vilket vi från Vänsterpartiet kändes högst opassande eftersom vi har den traditionen att de som hör till högerblocket sitter på höger sida sett från ordförandes stol och partierna på i vänsterblocket sitter till vänster. Oavsett om SD tillhör borgarnas allians eller inte så borde de känna sig lika obekväma som oss vid placeringen.

Inledningen av punkten budget 2007 och verksamhetsplan för 2008-2009 bestod i en fem minuters allmän politiskt anförande från närvarande partier. Det anförande som Beatrice Björkskog höll finns under dokument om ni önskar läsa hela texten.

Vidare så uteblev debatten nästan helt under dagen. Både (s) och vi gjorde tappra försök för att få igång en debatt men alliansen hade tydligen förberett sig noggrant för att inte misslyckas i att utåt sett verka enade.

Efter att det hela var genomklubbat och klart så togs byggenhetens nya taxa för sin verksamhet vid bygg och miljönämnden. Det är ingen av oss vanliga dödliga som förstår sig på hur man räknar ut taxan över huvudtaget men det är tydligen lätt för de invigda. Här är ett ytterligare exempel på hur orimligt det politiska systemet är. Hur är det möjligt att vi som är förtroendevalda ska kunna fatta beslut och i slutändan hållas ansvariga när det inte finns någon som förstår dokumenten utom de byggnadsingenjörer som arbetar med taxan dagligen?

Sammanträdesdagar för kommunfullmäktige hittar ni på Sala kommuns hemsida. Se till att speciellt boka in de gånger som det är allmänhetens frågestund! Vi ses där!

De motioner och medborgarförslag som inkommit till kommunfullmäktige var dels ett medborgarförslag från Nils Erlandsson som handlade om svårigheterna för speciellt rullstolsburna att ta sig fram på ett trafiksäkert sätt i centrum Ytterligare ett medborgarförslag hade kommit in och det var undertecknat av före detta Tallbacken 3,s personal. De är mycket besvikna över att deras verksamhet som innehöll vård i livets slutskede inte finns kvar i samma utsträckning idag. De önskar att få en dialog med politiker i vård och omsorg, att den samlade kompetens som finns på detta område i Sala kommun tas tillvara, att samverkan mellan personalen och A-H teamet bibehålls samt att de får möjlighet till en kompetensöverföring till nya medarbetare inom denna vårdsektor.

Måns Gustafsson läste även upp en motion som han själv, Pia Nilsson samt Tommy Johansson alla (s). Denna motion handlande om att se över och utvärdera allmänhetens frågestund samt möjligheten att lämna medborgarförslag. De såg att dessa aktiviteter inte utnyttjades till fullo av Salas medborgare och efterlyset en analys huruvida det berodde på en ovilja från medborgarna eller om det kanske handlade om att man drog sig för att använda dessa former av kommunikation med politiker av andra skäl. Detta ville de att demokratiberedningen ska titta närmare på.

Mötet avslutades alltså redan 16.00 och för min egen del så kändes det lite tråkigt eftersom jag hade sett framemot livliga och sakliga debatter. Istället så dog det mesta ut redan innan man nått talarstolen.

/Beatrice Björkskog

Oppositionsledare Vänsterpartiet