Arkiv 2010-2014

Kalle Larssons dag i Sala

Berättat och fotograferat av Gunnel Söderström:

Riksdagsmannen Kalle Larssons besök i Sala blev verkligt spännande.Han är en sympatisk,

smidig politiker som hade mycket att lära ut genom att vara en förebild.

Många möten med olika grupper blev det. Det blev inte riktigt som planerat

men den samlade upplevelsen och utbytet blev mycket givande.

Kalle Larsson

Möte med elevföreningen på Kungsängsgymnasiet

Dagen började med ett möte med elever på Kungsängsgymnasiet som intresserat

ställde frågor och framförde sina synpunkter. Vi pratade mycket om genusskillnader

i skolan och att lärarna måste bidra med att se till att flickor får komma till tals mera.

Killarna vi mötte ville, men tyckte, att det var svårt för dem att på egen hand klara

att stå tillbaka för flickornas skull. En bra lärare ser till att alla elever kommer

till tals, menade de, men de ansåg att långt ifrån alla lärare tänkte på det.

Ösby Naturbruksgymnasium

Besöket på Ösby Naturbruksgymnasium innehöll många olika delar. Vi blev guidade av Göran Ottemalm,

som gav oss en intressant bild av gymnasiets historik och bland annat föreslog att vi skulle ta med oss

tanken om att skapa förutsättningar för en fortsatt möjlighet för studier efter gymnasiesärskolan. Alla andra har olika vägar att gå för fortsatta studier, men inte de.

Vi pratade också om hans vision att flytta alla yrkesutbildningar till Ösby. Vi kunde se fördelar med det

men också många nackdelar. Det skulle innebära stora kostnader både för nybyggnation och skolskjutslösningar. Fördelen med att yrkesprogrammen skulle finnas där skulle vara att de kan ha ett konkret och praktiskt samarbete mellan programmen som alla skulle få fördelar av.

Det skulle tyvärr innebära segregation mellan ungdomsgrupper som är mindre lyckat. Den här idén kommer att utredas precis som många andra tänkbara lösningar när det gäller skolornas lokaler och organisation.

Fikastund

Vid fikastunden anslöt ett par från partiet. Vi småpratade om olika frågor. Den fråga vi ventilerade mest var frågan om pensionen och pensionärers försämrade villkor. Den diskussionen kommer att leda till en insändare.

Kalle samtalar

Möte med ungdomar

Några ungdomar mötte upp efter fikat och med dem diskuterade vi deras vision om att skapa ett gymnasieprogram för utbildning av politiker och ledare. Vi förstod att många elever som vi mötte under dagen på ett tidigare stadium än nu vill välja inriktning.

Allmänbildningen som de fått på högstadiet tycker många räcker.

Den svåra delen i vårt samtal var att ge motivation för mera grundläggande studier.

Möte med invandrare

När kvällen närmade sig blev det snabbmiddag för att hinna till mötet med de invandrare som slutit upp vid vår lokal.

Det var en grupp burundier och två från Uganda som berättade om hur det var att komma till Sverige. Naturligtvis kom studie- och arbetsfrågor upp. Endast en i gruppen hade lyckats få en utbildning och ett arbete. Övriga kände stor frustration över att de bara erbjuds utbildning eller praktik.

I sina hemländer hade de utbildning som inte anses ha något värde här. De önskade att SFI skulle erbjuda mer. Mera intensivstudier varvat med praktik önskades. De saknade möjligheten att utveckla språket tillsammans med svenskar. Det var också frustrerande att komma från en kultur där man är sin egen lyckas smed genom att skapa möjligheter för sig själv. De tyckte också att det var svårt med integreringen och upplevde att det var svårt att bli bekant med Salabor.

När det gällde arbetssökande var de vana, i sina hemländer, att gå runt och knyta kontakter på egen hand och skapa sig själva arbetsmöjligheter. Det fungerar inte här för var de än kommer så får de veta att jobbsökandet ska gå genom arbetsförmedlingen. Det är förståeligt att det känns passiviserande för dem.

Lyckligtvis har flyktingfrågor varit det som Kalle engagerat sig i och hade mycket att bidra med. Vi kunde också reda ut vad som gäller inför valet. Om man har svenskt medborgarskap får man rösta i riksdagsvalet.

I kommunvalet så kan de rösta när de har haft uppehållstillstånd i Sverige i tre år. Likaså kandidera på listan till fullmäktige. Politiskt aktiva kan de vara redan från att de fått sitt uppehållstillstånd.

Slutligen diskuterade vi ett problem som barnfamiljerna upplever. De upplever en svår problemsituation som uppstår genom att barnen i skolan får lära sig barnensrättigheter. Naturligtvis är det bra, men de vet inte hur de ska hantera de situationer som uppstår. De känner att de håller på att tappa kontrollen över sina barn.

Denna diskussion leddde till att vi enades om att skapa en föräldrautbildning. Burundiska föreningen kan söka folkbildningspengar t ex tillsammans med Folkuniversitetet.

Det har blivit möjligt, pga att folkbildande organisationer inte har sökt några bidrag i år. Det har lett till att Kultur och Fritid nu gått ut med att andra föreningar också har möjlighet att söka i folkbildande syfte.

En mycket givande dag med andra ord.

Kalle Larsson erbjöd sig att återkomma till oss i valrörelsen.