Arkiv 2010-2014

Vänsterförslag fick genomslag på landstingsfullmäktige

PRESSMEDDELANDE 2010-06-22
– Vi är mycket glada över att en utredning kommer att tillsättas för att ta fram en handlingsplan mot hot och våld i nära relationer, säger Lotta Johansson Ahrnqvist fullmäktigeledamot (V).

Hot och våld i nära relationer är ett stort problem som samhället brottats med under många år. Det har gjorts flertal olika insatser från såväl ideella organisationer som offentliga myndigheter utan att vi kommit så mycket närmare en förbättring.

En omfattande forskning både nationellt och internationellt pekar mycket tydligt på att hot och våld i nära relationer får omfattande och långtgående konsekvenser för samtliga inblandade, inte minst ur ett hälsoperspektiv. Trots det saknar än idag många kommuner och landsting handlingsplaner och strategier för att bemöta de människor som befinner sig i denna svåra situation.

Ur ett hälsoperspektiv är det förödande för människor som lever i en familj/relation där hot och våld förekommer. Samtliga inblandade blir lidande under lång tid, inte sällan under flera år. I allra värsta fall kan det leda till dödlig utgång.

– Det krävs kunskap, tydliga handlingsplaner och genomtänkta strategier för att landstingets personal ska kunna möta, upptäcka, agera och hjälpa patienter och anhöriga, säger Juha Rundgren oppositionsråd (V).

Därför är Vänsterpartiet mycket nöjda att landstingsfullmäktige idag bifaller motionen; att tillsätta en utredning för att ta fram en handlingsplan mot hot och våld i nära relationer, säger Lotta Johansson Ahrnqvist (V).

För ytterligare kommentarer kontakta:

Lotta Johansson Ahrnqvist (V), 070-402 07 07

Juha Rundgren (V), 070-284 60 30