Arkiv 2010-2014

Nytt från EU-parlamentet

EU vill harmonisera insatserna mot våld mot kvinnor

Eva-Britt Svensson (V) fick EU-parlamentets stöd för sitt förslag om en miniminivå för medlemsländernas arbete mot våld mot kvinnor.

Idag finns ingen specifik EU-lagstiftning mot sådant våld. Men 20-25 procent av alla kvinnor i EU har utsatts för våld minst en gång. Var tionde har utsatts för sexuellt våld. Och nivån på arbetet mot våldet är olika i olika medlemsländer.

– Vi måste se till att alla kvinnor har samma rättigheter var de än befinner sig inom EU, säger Eva-Britt Svensson som skrivit förslaget som röstades igenom idag. Våld mot kvinnor är ett brott mot mänskliga rättigheter. – EU:s stats- och regeringschefer antog det så kallade Stockholmsprogrammet på ett toppmöte 2009, och där ingår problemet med våld mot kvinnor.

Och idag gjorde EU-parlamentet alla kvinnor i EU en stor tjänst när de röstade för mitt krav på ett direktiv som bestämmer den lägsta tillåtna nivån i arbetet mot våldet mot kvinnor.

-Jag ser fram mot skarpa förslag från kommissionen.  Jag hoppas att den svenska regeringen med jämställdhetsminister Nyamko Sabuni och EU-minister Birgitta Ohlsson håller med mig och arbetar åt samma håll.

EU-kommissionen har sagt att de kommer att lägga förslag på området under 2011 eller 2012, bland annat i handlingsplanen för att implementera Stockholmsprogrammet.

Den som har mycket vill ha mer

Idag röstar EU-parlamentet om parlamentarikernas löner och ersättningar. Det är naturligtvis helt galet att ledamöterna röstar och beslutar om sina egna löner och ersättningar.

Parlamentets majoritet vill ge löneförhöjningar och höjda ersättningar till sig själva. Mer pengar till de som redan är mer än välavlönade! Förenade vänstern protesterar givetvis mot detta. Vi lägger ändringsförslag som innebär att varken löner eller övriga ersättningar ska höjas. Vi begär också stopp för att parlamentarikerna ska resa och få betalt för den mycket dyrare business class.

Samtidigt som de flesta medborgare kämpar med sänkta/frysta löner och pensioner så vill parlamentets majoritet ge ytterligare till de redan välbetalda.

Skamligt och pinsamt! Men vi i vänstern är ensamma om att protestera så omröstningen kommer säkerligen bara att bekräfta att egoismen frodas.

EVA-BRITT SVENSSON