Arkiv 2010-2014

Allmänpolitiskt Anförande

Här publicerar vi det Allmänpolitiska anförande som Lotta Johansson Arnqvist höll vid Kommunfullmäktige 22 juni 2011.

Sverige har återhämtat sig efter den förra lågkonjunkturen på häpnadsväckande kort tid, dessvärre ser vi att detta inte återspeglar sig på samma sätt i arbetslösheten – den har sjunkit men inte så att det matchar den konjunkturuppgång vi ser. Samtidigt som vi har en hög arbetslöshet så saknar arbetsmarknaden kvalificerad personal.

En av de yrkesgrupper som det råder brist på i hela Sverige är undersköterskor – samtidigt som en allt mindre skara söker sig till den utbildningen växer antalet äldre människor. Det är en av framtidens stora utmaningar att kunna möta upp behoven av vård och omsorg.

Allt fler yrken får obekväm arbetstid, affärer har öppet både kvällar och helger, såväl vård som omsorg behövs dygnet runt, fabriker, verkstäder osv. arbetar i olika skift.
Detta ställer krav på en annan barnomsorg än den traditionella – med tillgång till en trygg och pålitlig barnomsorg på kvällar och helger.

Vi befinner oss i en tid när den tekniska utvecklingen går framåt i en häpnadsväckande hastighet.
Detta är ett faktum som ställer höga krav på offentliga verksamheter – medborgarna efterfrågar en snabbare och mer omedelbar möjlighet att kunna komma i kontakt med olika myndigheter, att få besked, kunna göra ärenden, kunna få svar på frågor. Här efterfrågar man möjligheten att kunna uträtta sitt ärende både via internet, telefon och personligt möte.
Detta är ännu en av de utmaningar framtiden för med sig.

Andra utmaningar som väntar oss är t.ex. införandet av en ny kollektivtrafikmyndighet från 1 januari 2012 och bildandet av storregioner.
Sedan tidigare behöver vi fortsätta arbeta för att människor som länge stått utanför samhället får möjlighet att komma in i gemenskapen – Här har vi ett bra verktyg i det samordningförbund som vi gick med i förra året.

Hur gärna vi än önskar att det inte vore så, så fastnar både unga och vuxna i olika former av missbruk, fortfarande utsätts människor för hot och våld i sitt hem av sin partner, fortfarande blir barn vittnen till våldet och hoten. Fortfarande utsätts barn och vuxna för mobbing i skola och arbetsliv, fortfarande finns det barn till fattiga föräldrar, som tvingas avstå från att delta i idrottsföreningar, kulturskola och andra gemensamma aktiviteter.
Detta är viktiga frågor som vi som kommun inte kan lösa själva – i dessa frågor krävs att både stat, landsting, polis, länsstyrelse m.fl. finns med i arbetet. Men vi kan vara pådrivande och arbeta för att dessa frågor inte faller i glömska.

Sala kommun är en kommun med framtiden för sig – vi har fantastiskt vacker stad, vår kommun bjuder på skogar, öppna landskap, mängder med vattendrag och dammar.
Här har människor levt och verkat i många hundra år. Genom årens lopp har förutsättningarna och möjligheterna till det ändrats sig många gånger. Och så kommer det att fortsätta – då krävs det en politik som är framåtsyftande, som kan höja blicken och möta utmaningarna.

(V) har tillsammans med (S), (MP) och (SBÄ) bildat koalitionen Framtid Sala.
Tillsammans har vi kunnat ta fram en strategisk plan för Sala kommun. Några axplock ur den strategiska planen :

Vi fortsätter arbetet med att bygga ut barnomsorg på obekväm arbetstid, genom att inrätta en etableringschef ökar vi förutsättningarna för att företag väljer att etablera sig i kommunen och öka antalet arbetstillfällen.
Vi inrättar även en lokalstrateg för att kunna få en överblick på vilka lokaler vi har, vilka vi behöver och vilka vi kommer att behöva – något som krävs för att få ner onödiga hyreskostnader och för att få rätt verksamhet i rätt lokal.

Vi satsar på ett kulturhus där såväl lokala föreningar som läns och riksturnéer kan få plats – plats där scenkonstens alla gestalter kan få blomstra.

Sist vill vi rikta ett stort tack till alla anställda i Sala kommun – utan er skulle vi politiker inte kunna genomföra våra drömmar, visioner och mål…

Vänsterpartiet ser fram emot att fortsätta arbetet med att ta sig an framtiden och dess utmaningar!