Kampanjdag mot Aurora 17

Vänsterpartiet är emot en anslutning till Nato, värdlandsavtalet och är en del av protesterna mot Aurora 17, därför var vi på stan idag och delade flygblad:

V säger nej till Nato och Aurora
I 200 år har Sveriges politik varit inriktad på att vi ska vara militärt alliansfria för att vi ska få leva i fred. Men på senare år har säkerhetspolitiken förändrats radikalt. Sveriges regeringar har tagit steg efter steg närmare ett medlemskap i NATO.

Sverige har godkänt ett värdlandsavtal med NATO. Det innebär att vi öppnar vårt land för basering av trupper och allehanda vapen vid övningar, kriser eller krig. Det innebär att NATO ska kunna etablera ett högkvarter på vårt territorium. För NATO har kärnvapen varit en del av försvaret och vi har inga garantier, ja inte ens en lag, som förhindrar att de placeras i Sverige.

Som en direkt konsekvens av värdlandsavtalet genomförs det nu en omfattande krigsövning i Sverige under namnet Aurora 17. Utländska styrkor opererar här i Mälardalen, på Gotland och i Göteborg under september månad 2017.
Vänsterpartiet tar klart avstånd från värdlandsavtalet och Aurora. Militära allianser och upprustning inför väpnade konflikter står för en förlegad maktpolitik som inte gynnar freden. Sverige bör bidra till att minska spänningen i vårt närområde – inte tvärtom.

Vänsterpartiet vill att Sveriges försvar ska vara ett folkförsvar, som består av människor som bor och lever i Sverige. Vi vill att Sverige ska vara alliansfritt. Tack vare vår alliansfrihet har vårt land varit förskonat från krig i över 200 år. Vi vill fortsätta på den vägen. Därför säger vi nej till NATO och Aurora, men ja till alliansfrihet och folkförsvar.