person

Ersättare i kommunfullmäktige
Ledamot i skolnämnden

Kandidatpresentation 2022

Eva Kampman är 59 år och jobbar som gymnasielärare i konst och språk. Hon har dock alltid velat bo på landet och bli bonde, för i bondesamhället har hon sina rötter. Nu bor Eva på en liten gård i utkanten av Sala kommun. Hon har får, lite skog och tar in eget hö. Natur, miljö och kultur är hennes intressen. Hennes favoritfärg är mångfald i naturen och samhället, detta symboliseras väl av regnbågsflaggan, den gör henne glad!

Varför är du vänsterpartist?

Behovet av fördelningspolitik och min tro på statens och kommunens förmåga att utjämna skillnader och styra politikens inriktning har stärkts genom åren. Utförsäljningarna i Sverige och den tilltagande marknadiseringen av väljarnas gemensamt ägda bostäder och bolag var droppen, som gjorde att jag måste engagera mig i Vänsterpartiet. Vänsterpartiets roll och vilja att förändra har blivit allt viktigare i tider när SD haft medvind. Vänsterpartiet öppnar ögonen för möjligheten att skapa ett jämlikare samhälle.

Varför kandiderar du till kommunfullmäktige?

Jag kandiderar till fullmäktige för att som förtroendevald vara med och verka för att kommunen underlättar för invånarna att leva klimatsmartare och även ställa krav på kommunens egna verksamheter. Vi behöver rikta fokus på klimat och miljö och på att landsbygden får fortsätta vara en attraktiv plats att bo och verka på i ett jämlikt Sala.

Vilka är dina hjärtefrågor?

Skola och förskola – viktigt att alla har tillgång till förskola från tidig ålder. Skolor och förskolor måste garanteras tillräckliga resurser per elev. Kurator, specialpedagog och elevhälsa måste prioriteras. Förskola, skola och fritids måste ha tillräcklig och kompetent bemanning och arbetsvillkoren måste vara attraktiva så att personal och rektorer stannar och utvecklar skolan.
6 timmars arbetsdag – min övertygelse är att det är nyckeln till bättre skola, äldrevård och sjukvård.
Hyresrätter – Större satsningar på hyresrätter och en hyressättning som alla har råd med leder till ett mer jämlikt Sala.
Fortsatt fri kollektivtrafik och bättre pendlingsmöjligheter till omgivande kommuner. Bra för kommunens invånare och bra för klimat och miljö.