Årets sista FULLMÄKTIGENYTT :

Årets sista fullmäktigesammanträde lystes upp av Salaortens Lucia med tärnor som sjöng traditionellt före de obligatoriska lussefikat. Därefter vidtog en mörk bottennotering i Salas demokratiska liv: Alla partierna – även socialdemokraterna – var eniga om att stänga ute vänsterpartiet från den insyn som en enda representant i kommunens revision medför.

Trots att vänsterpartiets representant i revisionen gjort mycket nytta under 4 år ( i jämförelse med andra ledamöter som varit tysta och oengagerade!) valde de borgerliga partierna tillsammans med socialdemokraterna att rösta mot vänsterpartiets krav på att få vara med även i fortsättningen.

När politikerna i maktens korridorer inskränker den granskande funktionen till enbart de egna och fogliga partikamraterna, då går en viktig funktion i den svenska demokratins grundvalar förlorad! En verklig demokrati kräver en ansvarsfull och granskande opposition! Den rollen kan vänsterpartiet spela!

Många ärenden på dagordningen:

5.  Ny nämndorganisation skapade debatt  – om namnfrågan!

Från årskiftet har Sala en ny nämnd organisation. Skolnämnden tar hand om barnomsorg, förskola och skola till och medårskurs 9. Utbildnings och Arbetsmarknadsnämnden, UAN tar hand om allt som rör vuxnas lärande från gymnaisenivån och vidare inklusive integrations- och arbetsmarknadsfrågorna.

Alla debattörerna var ense om att detta är en spännande utmaning som kan bli bra, även om många frågetecken återstår att räta ut. Tommy Johansson (s) yrkade på namnet "Bildningsnämnden". Joachim Nordlund och Erik Åberg yrkade på KAN, Kunskaps och arbetsmarknadsnämnden. Joachim ställde ett antal viktiga frågor till de styrande borgerliga partierna. Beslutet blev att anta UAN utan att Joachim fick svar på sina frågor!

6. En ny taxa för livsmedelskontroll antogs utan debatt (700 kr/tim!). det nya regelverket från EU och livsmedelsverket innebär en kostnadsfördubbling för kommunens egena tillståndspliktiga verksamheter! Debatten om konsekvenserna för ortens småföretag uteblev tyvärr!

7. Ränta och amortering på ett reverslån med Sala Heby Energi AB godkändes. Om pengarna lånats ut till kommune eller till SHE framgick inte av radioutsändningen från fullmäktige!

8. Vård- och Omsorgsnämnden, VON tilldelades nästan 600.000 kr extra för att täcka omkostnaderna i samband med flytt av verksamheter från Salbergaområdet till andra lokaler.

9. En industritomt på Nyboområdet såldes till Törnlinds VVS. Pris ?

10-16. Ett antal nya reglementen antogs för kommunens olika nämnder och styrelser. Den enda debatten uppstod kring vänsterpartiets förslag att få behålla en plats i revisionen. Se ovan! Även här förblev Joachim Nordlunds frågor obesvarade! Vem tjänar på att tiga ihjäl debatter i fullmäktige?

Extra ärende: En särredovisning av överförmyndarens budget antogs enhälligt efter att  ärendet lästs upp av ordföranden. Pinsamt att detta glömts bort vid det ordinarie budgetsammanträdet i november!

Kvällen avslutades med en mycket lång dialog mellan valberedningens och fullmäktiges ordförande. Alla politiska uppdrag i Sala för de närm,aste 4 åren fördelades efter en fördelning som partierna redan kommit överens om. Kommunen har nu ett politiskt samarbete mellan m, c, fp och kd i majoriteten och ett valtekniskt samarbete mellan s och v i oppositionen.