Lars Ohly:

Under lördagen ordnade vänsterpartiet en antirasistisk rikskonferens i Landskrona. – Rasisten har tagit på sig kostym och slips och sitter i kommunfullmäktige, men det är fortfarande samma rasist, säger vänsterpartiets partiordförande Lars Ohly, som deltog på konferensen.

– I andra länder har framgångar för högerextremister lett till att de etablerade partierna blir uttalat främlingsfientliga. Vi tänker göra allt för att det inte sker i Sverige, säger Lars Ohly. På konferensen tröffades över 100 lokalpolitiker från hela landet och diskuterade strategier för att möta de främlingsfientliga partierna i Sverige. Vänsterpartiet menar att en förklaring till de främlingsfientligas ökade stöd är att vänstern inte lyckats vara ett tillräckligt tydligt politiskt alternativ.
– Människors missnöje behöver mötas med en politik för utbyggd välfärd, lika rättigheter och full sysselsättning. Men den politiken kommer aldrig Reinfeldts regering att föra, så vår oppositionspolitik blir samtidigt en antirasistisk politik, menar Lars Ohly.
Lars Ohly talade också på en manifestation i Landskrona som fackföreningen IF Metall arrangerade mot främlingsfientlighet. På mötet ställde sig Ohly bakom fackets målsättning: att samtliga politiska församlingar ska vara utan främlingsfientliga och rasistiska partier 2010