FULLMÄKTIGENYTT 23/11 2006:

Nyvalda fullmäktige samlades redan i morse för att börja debattera nästa års budget för Sala kommun.

Mötet var klart på rekrodtid – redan kl 16.00. debatten blev tidvis ganska tam och de enda förändringarna i förhållande till den borgerliga majoritetens förslag var att Vård- och Omsorgsnämnden fick 3 milj kr extra för att kunna klara de nya reglerna för personalens arbetstider (nytt EU-direktiv!) och för att kunna ta ett extra ansvar för den psykiatriska omsorgen.

Beatrice Björskog anförde vänsterpartiets budgetalternativ, vilket som vanligt lämnades utan bifall! det blev således inga extra pengar för att t.ex. satsa på personalen inom äldromsorgen, satsa på demensvård, särskild vård av utåtagernade eller för att få till det länge efterfrågade Hospiset för vård i livets slut i Sala.

Nu fortsätter förberedelserna för nästa fullmäktige den 14 december. Då ska alla uppdrag inom Sala kommun födelas för de närmaste 4 åren. Bland de 4 borgerliga partierna lär uppdragen redan vara fördelade. Nu återstår att se om förhandlingarna mellan vänsterpartiet och socialdemokraterna även kan leda till en bra överenskommelse så att vi får en bra representation i Sala trots att antalet politiska uppdrag dras ner ordentligt?

En förutsättning för verklig domokrati är att "ALLA SKA VA MED"!!!