Gunnel Söderström 1:a majtal 2009

Idag är det 1 maj 2009 … för hundra år sedan…

…ett år innan min pappa föddes fick vi allmänn rösträtt. Ja allmän o allmän …vi synar ordet lite i sömmarna all män …alla män …men när vi tittar i backspegeln så kan man/kvinna nu undra ….Varför dröjde det så länge?
Fattiga och icke adliga människor ansågs inte tillräckligt begåvade för att de ska kunna få ett så stort ansvar.

Nu har vi haft allmän/kvinnlig rösträtt i nästan 100 år o vi kan se hur vi under 1900-talet upplevt olika uppgångar o nedgångar. Kunskaps- och kompetensnivån har höjts med ett högt tempo. Arbetarklassen byggde Sverige, våra föräldrar och morföräldrar byggde Sverige… men hur ser deras pensioner ut…. fy tusan… jag skäms å min generations vägnar.

Var har arbetarna med idealen: rättvisa, jämlikhet och solidaritet tagit vägen…har de emigrerat …nej vi har fått det bättre och vi har fått en stor medelklass och vad händer med idealen då? Jag har misströstat många gånger och tänkt att alla bara tänker på sig själva….

Men jag hämtar tröst ur historien.Man kan se att solidaritet kontra tanken om egen vinning har växlat genom århundradena.
Människovärde –marknadsvärde är somsommar – vinter.
Lika säkert som sommar följer efter en vinter så sker också växlingar i våra attityder och värderingar.

Jag har räknat ut att vi kommer att få ett paradigmskifte år 2010. Mycket lägligt!!!

Då menar jag inte systemskifte för det kan vi redan se vad det senaste ställt till med…… vi har inte råd eller ork att leva under en fyraårsperiod till med Reinfeldt vid styret……

Det verkar som att allt färre engagerar sig i politik men att enskilda frågor kan engagera.
Jag tänkte passa på att få göra ett litet test med er. Jag ställer frågor och ni räcker upp handen.
Vi börjar med ett illustrerande exempel.
Jag vill ha semester! …Håller du med så räcker du upp handen.
Är följande frågor viktiga?
Du får lägga din röst på 3 saker av sex påståenden.

Jag behöver rösträknare(Joachim Nordlund ställde upp)

Jag vill ha flera hyresrättslägenheter i Sala!

Jag vill se Lärkvallen utvecklas snabbt!
Jag vill ha ett konserthus för 600 personer!

Jag vill behålla vår gymnasieskola!

Jag tycker det är viktigt att vuxnas lärande prioriteras!
ag vill ha hårdare disciplin i skolan!

(95 % av åhörarna valde att lägga sin röst på hyresrätten, gymnasieskolan och vuxnas lärande)

Nu till något mycket komplext och långt borta.
Nu har många av osskommit att hamna långt i från maktens borg igen.
Men vi får inte ge upp …. vi måste använda vår röst till att påverka det som sker..
Som ni vet är vänsterpartiet EU-kritiskt. Och vi ser det som nödvändigt att vara där för att kunna påverka det som händer.

Omkring 70 procent av de frågor som diskuteras politiskt i kommunerna eller i landstingen har koppling till EU. Den offentliga sektorn är en stora arbetsgivare, och omfattas av unionens regler kring arbetstid och arbetsmiljö.

Lagen om offentlig upphandlin
Vänsterpartiet tycker att lagen om den offentliga upphandlingen måste vara ett kraftfullt verktyg för att främja en hållbar utveckling såväl i Sverige som internationellt.
Det är viktigt att handelsfriheten också fortsätter vara betydande på den lokala nivån och att kommuner inte hindras att ställa krav på närproducerat, miljömål, kollektivavtal eller sociala hänsynstaganden.
Ska vi arbeta för en hållbar utveckling måste vi också kunna ha möjligheten att välja närproducerat och rättvisemärkt.
Här behövs vår kritiska röst i EU!

Hotet mot allmännyttan
I Sverige har vi sedan länge allmännyttiga bostadsbolag.
Det är bostadsbolag som ägs gemensamt, ofta genom kommunerna, och syftar till att ge rimlig bostadsstandard och hyror till självkostnadspris i hela landet.
Under 2005 anmäldes det svenska systemet till EU-kommissionen av den europeiska fastighetsägareunionen EPF. De privata fastighetsägarna menade att det svenska stödet med allmännyttan stred mot EU:s regler.
Vänsterpartiet tycker att Sverige måste ta strid mot EU:s regler för att försvara den svenska allmännyttan. Det är fullständigt oacceptabelt att privata fastighetsägare försöker driva genom ett systemskifte på den svenska bostadsmarknaden via EU.
Här behövs vänsterpartiets kritiska röst i EU

Standardisering av boendetjänster för äldre
Omsorgen av de äldre är en av de viktigaste uppgifterna för samhället. Alla skall ha rätt till ett värdigt och meningsfullt åldrande.
Just nu håller det på att i hemlighet tas fram en standardisering av boendetjänster för äldre i inom EU. I arbetet deltar bland annat offentliga arbetsgivare, privata vård- och omsorgsgivare och fastighetsföretag.Idén med standarden är att skapa en gemensam europeisk grund för äldre.
Vänsterpartiet tycker att svenska kommuner många gånger har utvecklat unika lösningar för äldreboenden och en gemensam EU-nivå får på inget sätt riskera sänka standarden i landet.

Alltså ……………………. är viktigt att du lägger din EU-kritiska röst på vänsterpartiet ……………………
i valet till EU-parlamentet den 7 juni.

Och kom ihåg vi får ett paradigmskifte 2010…det är hur du och jag tänker som gör den stora skillnaden

Gunnel Söderström