Kent Persson

Ett intensivt räknade och skrivande pågår för att lägga sista handen vid de motioner och den budget son skall vara inlämnad tisdag 6/10, då den allmänna motionstiden utgår.
Skillnaden mot tidigare år är att vi också ska kontrollera text och siffror med s och mp inom de områden vi har gemensamma överenskommelser.

För att få maximal media bevakning har även vi i likhet med Alliansen presenterat delar av de gemensamma överenskommelserna med artikel i landsortspressen om en satsning på Besöksnäringen, i fredags en tv-intervju om ett Miljöfordonspaket mm. Dessutom har Svenska Dagbladet, DN och Bergslags Bladet varit i kontakt med mig för kommentarer om nätövervakning, riskkapitalfond och flyktingärende i Köping. Hektiskt men kul!
Min systerson som är nio år såg en skymt av mig på ett inslag på TV4 nyheterna och kommenterade det på följande sätt; ”Visst är Kent Vänsterpartist. Tänk att vår morbror är demokrat!” slut citat. Det finns hopp om framtiden för Vänsterpartiet!

Att vara partiledare kan inte vara lätt, antingen får man kritik för sin tystnad eller för att man för fram en åsikt som inte alltid ligger i linje med vad partiet har beslutat om. Veckan som gått har Lasse fått massiv kritik från Eva-Britt Svensson, Jens Holm och Jonas Sjöstedt – våra tunga EU-politiker – för att han har ifrågasatt vår inställning till att lämna EU. Min högst personliga åsikt är att en partiledare inte bara ska lyssna in vad partiet tycker, utan också våga gå före i synes svåra frågor. Lars Ohly är partiledare, vald av kongressen för att leda  Vänsterpartiet. Jag tycker Lars växer i rollen som ledare för ett parti som inte sitter fast i historien utan också vågar titta framåt, se de utmaningar som finns och formulera tankar som inger hopp om ett parti som vill förändra, som gör skillnad.

I tisdags medverkade jag i en slutdebatt som IVA (ingenjörsvetenskapsakademin) höll. Jag har ingått i en politikergrupp som följt deras arbete under namnet Väg Val Energi. Syftet har varit att deras slutsatser ska vara ett underlag för politiker inför kommande diskussioner om olika vägval för energipolitiken i Sverige. Det har varit ett intressant att följa arbetet och delar av de slutsatser som IVA kommit fram till delar jag, bl.a. slutsatsen att energieffektivisering är den viktigaste och snabbaste vägen för att nå klimatmålen. Men de kommer också fram till att kärnkraften behövs för överskådlig tid och att de också ser möjligheter med tredje och fjärde generationens reaktorer. Det finns mycket att kritisera just den slutsatsen, bl.a. att kärnkraften är en billig energikälla. Det finns inga underlag i deras rapporter som styrker detta. Dessutom finns ingen diskussion om kopplingen mellan kärnkraft och kärnvapen eller om eventuell uranbrytning i Sverige. En utbyggnad av kärnkraften i Sverige som regeringen öppnat för kommer med all sannolikhet att innebära en minskad satsning på förnybar energi.

Hälsningar
Kent Persson