Arkiv 2010-2014

Kent Persson: Kommentarer kring den RödGröna Budgeten

Kent

Efter att budgeten är presenterad finns det anledning att kommentera frågan om jobbskatteavdraget. Förslaget innebär att jobbskatteavdraget är kvar för de allra flesta löntagarna. Vi är fortsatt kritiska till jobbskatteavdraget, det är vi alla tre partier. Vi skulle aldrig ha infört ett jobbskatteavdrag om vi suttit i regeringsställning.

Det förslag på höjda skatter vi kommit överens om är bra och det finns en tydlig profil på den. De finansierar viktiga reformer. I vårt rödgröna budgetförslag tar vi viktiga steg mot en ökad progressvitet i inkomstbeskattningen. Vi höjer inkomstskatten för dem som tjänar mer än 40 000 kronor i månaden och jobbskatteavdraget är helt borta för dem som tjänar 80 000 eller Pengarna behövs för att kunna anställa fler i äldreomsorgen och fler lärare i skolan – det vill säga för att kunna höja kvaliteten i välfärden. Skillnaden i beskattning mellan löntagare och andra grupper, exempelvis föräldralediga, arbetslösa och förtidspensionärer kommer att minska med den rödgröna budgeten.

En bra sak som finns i överenskommelsen är en målsättning om att en ny regering ska se till att jämlikheten ökar i Sverige. Vi tycker det är en viktig riktning att hålla. Dessutom kommer mer pengar till kommunsektorn, vilket kommer att behövas. Nu får sjuka, arbetslösa, föräldralediga och pensionärer sänkt skatt.

Av var och en efter förmåga – till var och en efter behov.

Kent Persson

Riksdagsman (V) Norberg