Gröna gången

Vid dagens 1/4 extra kommunstyrelsesammanträde behandlade Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Salas Bästas skrivelse om ett extra möte utifrån det tidigare beslutet att avverka träd på dammvallarna från Folkets Park till Skuggan.
Anledningen till det extra sammnträdet med kommunstyrelsen var att var missnöjda med styrets hanteringen av frågan. Att fatta beslut om avverkning och inte ha en plan kring det fortsatta arbetet kring gruvans vattensystem känns för oss oansvarigt. Att riskträd behöver avverkas ur ett säkerhetsperspektiv är något vi alla är medvetna om och prioriterar. Men vi saknar ett helhetsperspektiv som ger oss rätt förutsättningar att fatta kloka och bra beslut där man tar hänsyn till både säkerhet och ekonomiska aspekter liksom alternativa metoder till åtgärder säger Ulrika Spårebo (S) oppositionsråd.
Det som nu kommer att hända är att avverkningen stoppas omedelbart.
Det är det enda rätta i nuläget menar Per Larsson, (Sbä). Jag kan inte nog understyrka att ärendet hanterats väldigt märkligt av styret, de har tagit ett snabbt beslut på den egna kammaren istället för att diskutera frågan i ett bredare perspektiv.
Socialdemokraterna har sedan tidgare sänt in en skrivelse till kommunstyrelsen där de yrkade att få en heltäckande redovisning kring dammsäkerheten och vilka olika alternativ som fanns att tillgå utöver att endast avverka träd säger Johanna Ritvadotter (V). Den skrivelsen är fortfrande obehandlad och jag tycker att det känns som prestige från styrets sida som borde ha ett intresse i att ha en politiskt bred majoritet i frågan. Istället har vi fått gå den lite längre vägen genom att behöva begära ett extra sammanträde för att kunna diskutera och påverka en sådan viktig fråga som detta är tillägger Johanna Ritvadotter (V)
Sammnträdet varade i över fyra timmar och debatten blev lång och det var många inlägg.
Vi står helt bakom att det måste till en plan både på kort och långsikt kring den fortsatta hanteringen av dammvallarna som ingår i gruvans vattensystem. Frågan är inte enkel, men jag är nöjd med dagens beslut säger Ingela Kilholm Lindström (Mp)
Det som nu kommer att hända är att den pågående avverkningen ska stoppas omedelbart, endast åtgärder som bedöms akuta ska vidtas i nuläget.
En åtgärdsplan på kort och långsikt tas fram och redovisas med kostnader och alternativa metoder
Samt att den avverkning som skett vid Olof Jons utreds med kostnader och ur ett dammsäkerhetsperspektiv. En utredning som visar på vilka naturvärda områden som kan skyddas för framtiden skall också tas fram.
Styret menar att vi slår in öppna dörrar när det gäller att ta fram en åtgärdsplan, för arbetet pågår enligt dem. Det är jättebra om det är så, men frågan kvarstår fortfarande varför de inte informerat om detta tidigare och varför de isåfall inte kan avvakta med avverkningen tills det att planen är klar och i nuläget endast ta bort de riskträd som utgör en akut risk. Det får inte bli så att styret nu tycker att alla träd utgör en risk för så är inte fallet. Vi vill se en differentiering av träden utmed sträckan och att avverkningen sker utifrån den och i etapper. Att Sala kommun har dammansvaret sedan 1989 är ingen nyhet och det är riksfyllt att vara dammägare då kommunen har fullt ansvar för konstruktionen, dess drift och underhåll samt ansvar för eventuella kostnader och konsekvenser vid ett eventuellt haveri eller incident. Det är fakta som vi har att förhålla oss till, men det får inte skrämma oss att fatta beslut i frågan. Skötseln av dammvallarna är till viss del eftersatt och utifrån det måste vi nu ta ett ordentligt omtag och vi ser fram emot det fortsatta arbetet kring gruvans vattensystem utifrån dagens beslut säger Ulrika Spårebo (S)