Regionplan och budget 2023-2025

Idag, den 14 juni, är det regionfullmäktige.

Idag beslutas vilken regionplan och budget som ska styra politiken i Region Västmanland. Ska det vara en Socialdemokratisk budget som förhandlats högerut eller ska det vara en Vänsterpartistisk budget med en politik för en rättvis vård.

Så här sa Heidi-Maria Wallinder under sitt inledande inlägg om vår regionplan och budget:

“Det är med stolthet jag står här idag och presenterar Vänsterpartiets förslag till regionplan och budget. Vår regionplan andas jämlikhet och rättvisa. Vi satsar inte bara på de som är starka, friska och bra på att föra sin talan, utan också på grupper som ofta glöms bort eller nonchaleras, och vi gör plats för mänsklighet och förbättrad livskvalitet för både anställda och invånare i regionen. Sjukvården kan sägas vara välfärdens kärna. Den är en direkt avspegling av hur starkt vårt gemensamma åtagande är. Vi tar politiskt ansvar för alla våra invånare, från nyförlösta och gamla, till missbrukare och psykiskt sjuka. Ett jämlikt samhälle mår bättre, och vi kan bättre.”

REGIONPLAN MED BUDGET